-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8482 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيا ميتوان در ركوع و سجود بعد از گفتن ذكر مربوطه تسبيحات اربعه را نيز خواند؟

در ركوع و سجده بعد از خواندن ذكر خاصي دارد، هر ذكري بگويد اشكالي ندارد.

در ركوع احتياط واجب اين است كه به قدر سه مرتبه سبحان الله يا يك مرتبه سبحان ربّي العظيم و بحمده كمتر نباشد. در سجده احتياط واجب آن است كه مقدار ذكر از سه مرتبه سبحان الله يا يك مرتبه سبحان توضيح المسائل مراجع ج 1، ص 583، مسئله 1028.

ربي الأعلي و بحمده كمتر نباشد.

همان، ص 592، مسئله 1049.

بعداز اين كه به مقدار ذكر واجب در ركوع و سجده خوانده شد، ميتوان اذكار ديگر از جمله تسبيحات اربعه را كه تسبيح، تحميد، تهليل و تكبير ميباشد خواند، چون طولاني كردن ركوع و سجود و بسيار خواندن اذكار استحباب دارد.

در كتاب وسائل الشيعه باب و فصلي به اين مطلب (استحباب زياد خواندن ذكر در ركوع و سجود و طولاني كردن ركوع و سجود) اختصاص يافته است.

وسائل الشيعه، ج 4، ص 926، باب 6.

در نماز جعفر طيار، در ركوع و سجود، ذكر تسبيحات اربعه وارد شده است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.